duminică, 13 aprilie 2008

Calculatorul din capul meu-partea I

In post-ul trecut am pus o imagine care a dat titul acestui articol. Ce chestie si inconstientul asta, daca ii dai ceva sa "rontaie", el adulmeca, gusta, asculta, se uita si incepe sa caute! Gaseste si de multe ori iti arata, chiar daca tu nu te prinzi pe moment. Ma gandeam de mai mult timp sa postez ceva de comunicare legat cu NLP (Programare Neuro Lingvistica, NLP=acronim din engleza, acronimul din romana ar duce la confuzii grave) si alte lucruri citite, auzite si mai ales traite. Toate astea se legau in mintea mea si analogia pe care o faceam mereu era ca mintea noastra functioneaza ca un calculator: ruleaza programe, instaleaza soft-uri, primeste informatii, actioneaza conform acestor informatii si programe, are periferice de intrare si de iesire, face up-date-uri, are sistem de operare, etc.

Sa nu va speriati, nu suntem masini, dar ele semna cu noi (doar sunt facute de oameni, nu!?) si daaaaa, avem suflet si spirit (sau cel putin unii din noi au:)) !

Asa ca, iata-ma aici in fata calculatorului, curios, incercand sa ma disociez si sa ma studiez, ca sa "pun pe hartie" ceea ce am observat, am vazut un calculator in capul meu-ciudat nu ! Mie imi place sa cred ca totusi nu am luat-o razna-dar cine poate garnata asta :), de aceea o sa va povestesc mai departe despre felul in care vad eu lucrurile.

La ce ma poate ajuta aceasta analogie intre minte si calculator? Poate la intelegerea unei mici parti a felului in care mintea noastra functioneaza-limbaj mai apropiat oamenilor "cibernetici' din ziua de azi, poate la ajustarea unor "programe" care ruleaza in capul nostru si ne impiedica sa ne atingem anumite obiective, poate la a fi mai intelegatori cu noi insine si apoi cu cei din jurul nostru, poate pentru a comunica mai eficient si cu siguranta pentru a avea o anumita perspectiva a ceea ce este mintea umana.

Noi , oameni ne folosim de simturi - V A K O G - ca sa preluam informatia din mediul exterior:
V - vaz; A - auz; K - kinestetic (pipait); O - olfactiv (miros); G - gustativ. Avem si organe specializate pentru asta: ochi, urechi, nas, piele, papile gustative, etc - nu intru in detalii de anatomie, dar sunt lucruri pe care le stie toata lumea. Este foarte greu fara ele, deoarece prin intermediul lor noi preluam informatia din mediul exterior. Daca suntem privati de unul din simturi, practic suntem privati de o anumita informatie, stimul din exterior.

Unde este legatura cu un calculator ? Pai, hai sa vedem: un calculator are periferice de intrare: camera video, microfon, tastatura, mouse, modem, scanner, CD-room - cele larg cunoscute, pot fi atasate si o alta multitudine de senzori: de presiune, rugozitate, umiditate, temperatura- mai specializate. Prin toate astea calculatorul preia informatii din mediul exterior, le integreaza in sistemul lui de operare, le prelucreaza cu ajutorul programelor instalate si elaboreaza anumite rezultate.

Cred ca multi dintre voi vad aceste asemanari si este normal sa fie asa deorece calculatorul este (mai ales in zilele noastre) cat mai aproape de "chipul si asemanarea noastra"-acesta este scopul lui: un instrument care sa fie cat mai aproape de noi (mai facil de utilizat si inteles) si mai usor de utilizat de catre noi, care sa ne ajute in viata de zi cu zi.

Dar nu despre asemanarea calculatorului cu omul vreau sa vorbesc ci mai mult sa ma folosesc de "limbajul cibernetic" pentru a scrie cateva idei despre felul in care functioneaza mintea umana. Da, despre mintea umana, despre "sistemele ei de operare", "programele" pe care le rulam tot timpul in cap, despre protectiile noastre mentale-"firewall-urile" si "antivirusii" pe care ii instalam, despre cum ne pot "virusa" altii cu programele lor si cum la randul nostru " virusam" alte minti, despre cum interactioneaza "sistemul nostru integrat" cu alte "sisteme" din grup si din societate, poate despre mai multe.

In teoria si practica NLP sunt cateva presupozitii de care vreau sa va spun. Acestea sunt un fel de axiome din matematica, sau lucruri stabilite din practica, observare si modelare ce formeaza cateva din conceptele ce stau la baza NLP. Ele functioneaza daca le intelegem si le aplicam ca pe niste principii in general valabile. Ce este interesant si incitant in acelasi timp, este ca aceste presupozitii iti starnesc curiozitatea la inceput cand "dai cu ochii" prima oara de ele, te duci la un curs, mai citesti o carte, vorbesti mult cu prietenii, incepi sa le aplici si sa le folosesti, iar discuti cu prietenii, citesti alte multe carti, te duci la alte cursuri, aflii alte lucruri interesante, incepi sa le aplici in mai multe ocazii si brusc la un moment dat, dupa ce treci un anumit prag, ajungi sa fi "observator" a ceea ce se intampla in jurul tau si te "minunezi" cum functioneaza aceste presupozitii si descoperi mereu lucruri noi legate de ele.

Daca te pasioneaza domeniul, la un moment dat incepi sa inveti si alte lucruri asociate cu NLP-ul si psihologia, sa observi mai bine, sa te descoperi pe tine si pe altii, sa "gusti" din spiritualitate, sa afli raspunsuri-nu pe toate dar care iti genereaza mai multe intrebari si alte chestii, dar sa ne intoarcem undem am ramas, la presupozitii (am un "program" in cap pe care il denumesc "Maimuta", acesta "ruleaza" mereu si face ca gandurile mele sa sara de la un subiect la altul asa ca o maimuta care sare din creanga in creanga).

Iata cateva presupozitii NLP care imi plac si cateva comentarii legate de ele:

-Suntem unici si diferiti. Parearea mea este ca suntem construiti ca niste case din aceleasi caramizi dar asezate in mod unic si asta ne face diferiti. Sau, daca fac analogia cu un calculator, avem "configuratii diferite": unii au "hard-ul" mai mare-memoria mai buna, altii au "procesorul" mai puternic-calculeaza si analizeaza mai rapid, unii au "placa video" si "programul de grafica" mai bun-pictorii mari, altii au "placa audio" mai buna-marii muzicieni, s.a.m.d. eu ma consider un "sistem standard" P4 la 3.600 MHz cu 120 GB memorie la 7200 rot./min hard-ul, :)....... ca multi alti semeni de ai mei.

Dar chiar daca suntem unici si diferiti, in general "rulam" cam sub acelasi "sistem de operare", cei care traim in aceeasi tara si vorbim aceeasi limba avem cam acealesi "programe" generale si suntem "programati" in acelasi "limbaj".

Ce ne face unici si diferiti? Suntem diferiti din punct de vedere fizic, psihic si spiritual. Unul este mai scund si mai musculos-mai sportiv, altul este mai inalt si mai osos; unul este rece si calculat, altul este mai sentimental; unul este mai materialist, altul este mai spiritual.

Cum ajungem sa fim unici si diferiti? Diferentele fizice vin din mostenirile genetice diferite si felul in care ne formeaza mediul in care traim, diferentele psihice si spirituale de multe ori au cauze asemanatoare (la chestia cu sufletul nu stiu ce sa va spun). Parintii mei sunt difertiti de ai tai, familia mea m-a crescut intr-un mod unic, diferit fata de familia ta (chiar daca suntem rude si vecini), eu am avut la scoala poate profesori diferiti fata de tine sau mie mi-au placut mai mult unele lucruri, diferite fata de ce ti-a placut tie, eu am avut o gasca de prieteni si am trait alaturi de ei experientie diferite fata de tine, gasca mea din liceu si facultate a fost alta decat a ta si am facut unele lucruri care poate tu nu le-ai facut, colegii mei de servici sunt altii decat ai tai, familia mea de acum este diferita de a ta, s.a.m.d. Toatea astea si multe altele ne fac sa devenim, in felul nostru, fiinte unice si diferite. In concluzie suntem atat de diferiti incat nu imi dau seama cum mai poti citi ceea ce eu am scris acum si daca intelegi ceva !!! ;) glumeam evident !

Dar daca vorbim serios, oare cum de ne mai intelegem, totusi!? Pai, este simplu, in general avem aceeasi "configuratie"-partea Neuro din NLP=creierul nostru este initial si in general cam la fel construit- fizic suntem alcatuiti cam la fel, avem cam aceleasi nevoi (papa, apa, sex, sef, etc); functionam cam cu acelasi "sistem de operare", folosim acelasi limbaj si semnificatiile lui, in general, le intelegem-partea Lingvistica din NLP; facem parte din acelasi "sistem informatic" - gasca, cartier, localitate, tara, rasa-avem cam aceleasi obiceiuri si ne influentam unii pe altii. Daca adaugam si faptul ca ne influentam si pe noi gasim si partea de Programare din NLP.

Ei, dar deocamdata ne oprim aici cu acest post si vom continua cu partea a II-ua, mai incolo un pic. Nu uitati suntem unici si diferiti !-poate asa o sa ii intelegeti un pic mai bine pe cei din jur si o sa ii vedeti cu alti ochi !

Niciun comentariu: