vineri, 23 martie 2012

Fii antrenor pentru copii tăi, din dragoste pentru ei-Trusa cu instrumente 4

Antrenor pentru copilul tău.

 Am să îţi spun acum despre o unealtă/instrument, evident din Trusa de Instrumente pentru Părinţi, folosită de părintele Antrenor. Unealta se numeşte VSC, evident termen tehnic-ultimul răcnet :-) Mai bine spus sistemul VSC este un sistem care te ajută într-un mod practic la construirea stimei de sine a copilului tău, mai ales dacă el este trecut de faza bebe şi te înţelege (cam peste 2-3 anişori).

 Sistemul VSC (descrie ce Vezi - descrie ce Simţi - Concluzionează) este o aptitudine extrem de utilă pentru părintele Antrenor în pasinea sa de construire a stimei de sine la copii mici.
Aşadar, pune-ţi şapca de antrenor şi fi atent/ă!

 Instrumentul VSC îl ajută pe copil să ştie exact ce comprtament sau aptitudine a lui îţi place şi ai vrea să se repete. El poate fi folosit şi pentru a aborda zonele cu probleme.

 Un instrument util: În loc de a evalua - descrie
 1. Descrie ce Vezi:
"Văd un băieţel care şi-pus singur ghetuţele în picioare."
2. Descrie ce Simţi:
"Îmi place când te încalţi singur."
3. Trage Concluzia referitoare la Comportamentul dorit al copilului într-un singur cuvânt:
"Te descurci bine la îmbrăcat!"

SAU

 1. Descrie ce Vezi:
"Văd că este curat pe jos, jucăriile sunt la locul lor în cutie şi cărticelele puse pe raftul tău."
2. Descrie ce Simţi:
"Este o plăcere să intru în camera asta."
3. Trage Concluzia referitoare la Comportamentul dorit al copilului într-un singur cuvânt:
"Ai făcut curat la tine în cameră. Asta da organizare!"

Un Antrenor bun ar spune imediat că nu este îndeajuns. Dar tu cum eşti un adevărat antrenor pentru copilul tău poţi să-i raspunzi imediat: "Aşa este, mai avem nevoie de un ton al vocii adecvat, de atenţie focusată pe copil când spunem asta şi de gesturile aferente!"

"Mi-aduc aminte cănd am încercat prima oară să pun în practică acest sistem. Copilul meu de 4 ani a venit de la grădiniţă, mi-a băgat o măzgălitură sub nas şi m-a întrebat: E bine?

Prima mea reacţie a fost să spun automat Foarte bine! apoi mi-am adus aminte. Nu, trebuie să descriu. M-am întrebat: Cum poţi să descrii o mâzgălitură?

Am spus: Păi, văd că ai făcut cerc, cerc, cerc....linie în zigzag, zigzag, zigzag....punct, punct, punct, punct, punct şi bară, bară.


Da! a dat el din cap, plin de entuziasm.

Am spus: Cum te-ai gândit să faci asta?

El s-a gândit puţin. Pentru că sunt un artist, a spus apoi.

M-am gândit: E un proces remarcabil. Adultul descrie, iar copilul se laudă singur!"

Fragment din cursul Trusa cu Instrumente pentru Părinţi ce va fi lansat de Corporeanima sub licenta Parents Inc. - New Zealand

Niciun comentariu: